DESPRE MMB SI TEMELE ABORDATE

DESPRE MMB SI TEMELE ABORDATE

Inca de la “aparitia” sa la mijlocul anilor 90 (si am pus in ghilimele “aparitia” pentru ca tehnologia a inceput sa fie cercetata si folosita inca de prin anii 60), internetul a luat lumea pe sus. Industria muzicala nu a facut exceptie, insa aici initial internetul a creat bucurie doar pentru fani si deabia mai apoi pentru industria propriu-zisa care la inceput i s-a opus cu toate fortele.

Este astazi evident pentru toata lumea ca traim in plina era internet si ca trendurile pe care le genereaza se schimba cu foarte mare viteza. Internetul este pe cale sa desfiinteze modelul vechi al industriei creand insa in paralel unul nou, versatil, in continua evolutie si transformare. Oportunitatile pe care acesta le pune la dispozitie par nesfarsite, fiind obiect de studiu la facultatile de music business si subiect de carti din seria “do-it-yourself” pentru muzicieni si profesionisti ai industriei in formare.

A fost alegerea evidenta pentru noi, cei de la Star Management, in clipa in care am decis sa organizam prima conferinta dedicata industriei muzicale. Editia intai a Mastering The Music Business avea sa aiba un focus special pe online.

Internetul ofera oportunitati incredibile de marketing si promovare pentru muzica si muzicieni. Este insa extrem de important sa stii cum sa le folosesti cu eficienta maxima. Subiecte din aceasta zona vor fi atinse de Cristina Bazavan si Cristian China Birta.

Promovarea si branding-ul facute corect (si) prin intermediul internetului atrag catre artisti surse noi de venit. Contractele de asociere de imagine sunt o astfel de sursa. Un studiu de caz despre cum se pune la cale o campanie publicitara in care “joaca” artisti ne este prezentat de Bogdan Naumovici, unul dintre cei mai apreciati publicitari romani.

Conform datelor oferite de industria internationala, streaming-ul pe baza de abonament pare sa fie “viitorul”. Totusi, in anul ce-a trecut, am aflat de doua mari procese care au avut ca subiect copyright-ul (plata drepturilor de autor catre labeluri si muzicieni) – cel intentat de PRS for Music celor de la Soundcloud (care au ajuns la o intelegere pecetluita de o plata consistenta din partea celor de la Soundcloud) si cel intentat gigantului Spotify. Acest lucru ne arata cat de importanta este cunoasterea drepturilor si cum acestea trebuiesc aparate. De partea aceasta se vor ocupa invitatii nostri internationali Frank HessingGötz Schneider-Rothaar si Thorsten Freese.

Streaming-ul muzical romanesc nu putea lipsi din “meniul” conferintei, asa ca l-am invitat pe Sergiu Biris, creatorul Trilulilu si Zonga, pentru a afla cat mai multe informatii despre cum functioneaza streamingul in Romania.

S-a speculat mult timp ca internetul va inlocui radioul traditional si exista nenumarate radiouri online, insa FM-ul nu pare sa dea semne de oboseala evidente. Radioul – incotro? Raspunsul va veni de la cel de-al patrulea invitat international: Denis Florent.

Nu vor lipsi povesti de succes ale artistilor din Romania. Una dintre trupele care nu si-a facut nicoadata griji daca piesele sale vor ajunge la radio – lucru care nu a impiedicat-o sa devina un mare succes de piata – este BUG Mafia. In ultimii ani trupa a pariat pe online si in acest moment beneficiaza de aproximativ 1,4 milioane fani pe FB cu un engagement solid, contul lor de Youtube are peste 540.000 abonati iar cel mai recent videoclip a depasit 21,5 milioane vizualizari. Vlad Irimia – Tataee – membru fondator si producator muzical al trupei explica ce impact a avut strategia de promovare online asupra carierei si nu in ultimul rand asupra veniturilor trupei.

O alta importanta sursa de venit pentru autori si artisti sunt drepturile colectate de societati special abilitate in acest sens – UCMR-ADA respectiv CREDIDAM. Despre cum functioneaza acestea, comparatii cu societati similare din alte tari si alte amanunte legate de gestiunea colectiva vom primi informatii din partea unui tanar avocat roman de succes cu studii internationale multiple in domeniul Proprietatii Intelectuale – Maria Voican.

Tragedia care a avut loc in toamna trecuta in clubul Colectiv a revelat un alt adevar al industriei muzicale din Romania – muzicienii locali se bazeaza in proportie aproape exclusiva pe veniturile din concerte, de aceea multi dintre ei, de foarte multe ori, accepta sa cante (aproape) oriunde si (aproape) in orice conditii. Colectiv a lovit industria romaneasca de concerte (cu precadere pe cea underground) de doua ori – o data prin pierderile de vieti si a doua oara prin inchiderea extrem de multor locatii de cantare. Punem in lumina asadar o alta modalitate de a atrage venituri: crowdfunding-ul. Amanunte si povesti de succes featuring artisti romani aflam de la creatoarea unei platforme de crowdfunding – Irina Caraivan.

O zona a industriei muzicale despre care nu se vorbeste prea mult, dar care in tarile civilizate genereaza venituri substantiale. DJ-ul – de la “omul care pune muzica” la producator muzical – o descriere amanuntita venita de la unul dintre oamenii cei mai implicati in dezvoltarea si profesionalizarea aceastei zone: Robert Graur.

Lista speakerilor nu este finala, vom reveni cu nume noi in scurt timp.

Ca o concluzie – consideram ca industria muzicala din Romania poate avea in continuare mari succese pe plan international asa cum au dovedit-o pana acum multi artisti locali, insa pentru a tine pasul cu ceea ce se intampla in lume, artisti si profesionisti ai industriei trebuia sa stea permanent informati si sa fie in contact cu ultimele noutati in domeniu.

 Inscrieri aici.

About Post Author

adminmmb